Inleiding: Zoals je hebt kunnen lezen gebeurt er veel in Ethiopië en de Tigray regio. Het is soms lastig om die gebeurtenissen overzichtelijk te krijgen. Kranten, journaals en andere media platformen doen dit vaak in een overzichtsartikel of overzichtsuitzending. Jullie gaan in een groepje van vier een overzicht maken op een poster van dit conflict in Noord-Ethiopië.

 

De opdracht: Je gaat in een groepje een overzicht maken van het conflict in Ethiopië. Jullie gaan te werk als een kleine redactie. Dit houdt in dat één iemand bezighoudt met het de geschiedenis met het conflict, één iemand met aardrijkskunde en één iemand met maatschappijleer. Een ander groepslid is de zogenaamde eindredacteur. Hij of zij houdt zich bezig met het overzicht van wat mensen onderzoeken en geeft de uiteindelijke presentatie aan de hand van de poster die jullie met zijn allen maken. Ook zoekt hij of zij naar een oplossing voor het conflict. Kijk naar het voorbeeld hieronder:

https://www.youtube.com/watch?v=3EhSYjVZujw

Het filmpje is van NOS op 3, hierin wordt een ander conflict kort uitgelegd in een tijdlijn met daarin verwerkt de geschiedenis, geografie en maatschappij. Dit is uiteindelijk wat jullie gaan maken, maar in plaats van een filmpje maken jullie een poster.

 

De 4 rollen: Elk groepslid heeft een rol in het vooronderzoek voor jullie poster, dit staat hieronder uitgelegd.

Rol 1, historicus: Hoe heeft de geschiedenis invloed gehad op het huidige conflict?

- Welke oorlogen zijn er geweest?

- Hoe zijn de banden van Tigray met regio's eromheen?

- Hoe en waarom is de TPLF ontstaan?

Rol 2, geograaf: Hoe beïnvloeden landschappelijke kenmerken het conflict?

- Wat is het effect van de gebergtes op de oorlog?

- Waarom is het zo erg dat het conflict in de zomer is uitgebroken? 

- Ga naar Google Earth en kijk rond in Ethiopië, waarom zijn er weinig treinsporen?

- Teken een kaart van Ethiopië op de poster en geef duidelijk aan welke groepen meedoen in het conflict en waar het conflict is.

Rol 3, socioloog: Wat zijn de spanningen tussen bevolkingsgroepen?

- Wat zijn de grote bevolkingsgroepen en waar wonen ze? Maak samen met de geograaf een kaart waarop dit duidelijk wordt.

- Welke volken hebben zich gemengd in het conflict en waarom?

- Wat is het doel van de verschillende groepen?

Rol 4, eindredacteur: Houdt het overzicht, schrijft de verhalen aan elkaar en geeft de presentatie voor de klas. De eindredacteur denkt ook na over hoe het conflict opgelost kan worden. 

- Wat zijn de oorzaken van het conflict? Gebruik de verschillende dimensies (historisch, politiek, economisch en sociaal-cultureel).

- Wat zijn de gevolgen?

- Wat is zouden oplossingen zijn?

 

Het vooronderzoek: Ieder van jullie gaat in zijn eigen ‘vakgebied’ aan de slag. Schrijf de belangrijk punten op en beantwoord de vragen die hierboven zijn opgeschreven. Hiervoor gebruik je de informatie die online staat in de module. Je vooronderzoek is maximaal een half A4'tje. De eindredacteur gaat zoeken naar een oplossing voor het conflict. 

 

Eindproduct: Als dit klaar is, geef je dit aan je eindredacteur hij of zij bestudeert de gegeven informatie en samen maken jullie een poster. Maak gebruik van foto’s en kaarten om je tekst helder te maken. Uiteindelijk geeft de eindredacteur een presentatie van max 3 minuten om jullie poster uit te leggen en wat jullie conclusies zijn.

Succes en veel plezier!

 

 

Feedback: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScK59EykfdiBmWHaEtNpQ_k8AnTrxKo-0CZoSeLDjGqBSmaFA/viewform?usp=sf_link